אלעד לרום - מערת המכפלה
פתיחה בשבת 16.9.2017 - נעילה 23.12.2017
אלעד לרום, מערת המכפלה
אוצרת: סמדר קרן
מערת המכפלה, תערוכת היחיד המוזיאלית הראשונה של אלעד לרום, כוללת עבודות נבחרות מהעשור האחרון (2009–2017) הנוגעות בתופעות תרבותיות, חברתיות ופוליטיות בעלות הקשר מקומי מובהק. העבודות מציגות מקטעי מציאות מוכרת לכאורה אך סוריאליסטית במהותה; הן מכילות ייצוגים מעולמות שונים, לרוב רחוקים מאוד זה מזה ואף סותרים, המותכים לכדי קומפוזיציה תמונתית אחת בעלת איכות הומוגנית. התוצאה היא פרגמנטים ציוריים קולנועיים באופיים, טעונים במודעות עצמית, בהיקסמות, בהומור ובחרדה, שבהם דמויות, מצבים, אובייקטים או אירועים לוקחים חלק בנרטיב מקוטע, עוצמתי ודחוס, ובו המוכר הופך לזר, והמוזר למוכר.
בתערוכה זו לרום מסמן את המקום שאנו חיים בו כמרחב נפיץ. עבודותיו מעמתות בין מנגנונים אידיאולוגיים, פוליטיים ופסיכולוגיים לבין אסכולות תיאולוגיות, מיסטיות ופסאודו-דתיות. מקבץ העבודות מרכיב מרחב מסועף של הפניות והקשרים שבבסיסם – כמעין תת-מודע מאחד – נמצא עיסוק בארכיטיפים, אותן תבניות או אבות-טיפוס קדומים הטבועים בנו כבני אנוש ומעצבים את פנינו כחברה. אלה באים לידי ביטוי בייצוגים שונים של תופעות טקסיות, של מיתוסים וסמלים, ובמופעיהם העכשוויים של ריטואלים פולחניים המזוהים עם תרבויות קדומות – "מקרי מבחן פואטיים בעלי אופי אקזוטי", כדברי האמן.
בין הדימויים בולטים כמה מוטיבים חוזרים בעלי נוכחות מועצמת, ובהם מוטיב הקלאן – או הכנופיה, דימוי המסכה וייצוגים מגוונים של גוף ושל פנים. מוטיבים אלה מופיעים בעבודות בגלגולי צורה שונים חוצי זהות, זמן ותרבות. הצגתם על פני מישור אחד בתערוכה מציעה הקבלה ברורה בין מיתוסים זרים ואידיאולוגיות סותרות. בתוך כך נחשף האבסורד הקיומי שבמציאות המקומית, מציאות שבה מתקיימים תדיר ריטואלים טקסיים של הקרבת קורבנות מודרנית. וכך מזדמן אולי גם רגע של מודעות והכרה, שבו הצופה המתבונן בעבודות עשוי לפגוש בהן לא אחר מאשר את דמותו שלו.
כותרת התערוכה, בתורה, היא מהלך נוסף של לרום המעמיק את רעיון התצוגה; היא מציעה להתבונן במקום קונקרטי בעל קונוטציה פוליטית ברורה, כמושג מופשט ורב-משמעי הפתוח לפרשנות חדשה.
אלעד לרום (נולד ב-1976) הוא בוגר התוכנית לתואר שני באמנויות של בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, ובעל תואר ראשון מהאקדמיה לאמנות ועיצוב ריטפלד שבאמסטרדם (Gerrit Rietveld Academy). לרום הציג עד כה ארבע תערוכות יחיד – האחרונה שבהן ב-2016 במרכז העיר הלבנה בתל אביב – והשתתף במגוון תערוכות קבוצתיות בישראל, באירופה ובצפון אמריקה, מהן בגלריה האוניברסיטאית תל אביב, בבית האמנים בירושלים, ב-Maltz Museum בארה"ב, ב-W139 Gallery באמסטרדם וב-Kunstlerhaus FRISE בהמבורג. החל מ-2010 לרום משמש מרצה ואיש סגל בבצלאל.
Elad Larom , Cave of Multiplication
Curator: Smadar Keren
Cave of Multiplication, Elad Larom's first museal solo show, includes selected works from the last decade (2009-2017). The works touch upon cultural, social, and political phenomena that have a clear local context. They exhibit fragments of reality that are seemingly familiar but in effect surreal, containing representations from various worlds, often quite remote from one another and even contradictory, fused into a single homogenous pictorial composition. The resulting pieces are painterly and cinematic, charged with self-awareness, enchantment, humor, and anxiety, in which figures, situations, objects, or events are part of a fragmented, compressed, powerful narrative, where the familiar becomes strange, and the foreign is knowable.
In this show, Larom marks the place we live in as combustible space. His works confront ideological, political, and psychological mechanisms with theological, mystic, and pseudo-religious schools of thought. The range of the displayed works creates a wide array of references and contexts – in both visuals and content. At their base – like a unifying sub-conscious – lies the study of architypes, those ancient patterns or types that are imprinted upon us as humans and shape us as a society. These are articulated through various representations of rituals, of myths and symbols, and in the contemporary expressions of ceremonial rituals identified with ancient cultures – "poetical study cases with an exotic nature," as the artist describes them.
Among the images, several motifs stand out in their heightened presence, such as the clan motif or the mask image, as well as various body and face representations. These motifs appear throughout the works in numerous formal manifestations that traverse identity, time, and culture. Displaying all the works in the same space, simultaneously and with no hierarchy, suggests clear parallels between foreign myths and contradicting ideologies. Thus the existential absurdity of the local reality, in which rituals of modern sacrifice are a common occurrence. And perhaps, in a fleeting moment of awareness and recognition, the viewer looking at the works might see in them no other but his own image. The title of the show is another gesture by Larom that expands the idea of presentation. It suggests viewing a concrete place, with clear political connotations, as an abstract, ambiguous concept that invites new interpretations.
Elad Larom (b. 1976) holds an MFA from Bezalel Academy of Arts and a BFA from the Gerrit Rietveld Academy of Art and Design in Amsterdam. So far he has had four solo shows, the most recent in 2016, at the White City Center in Tel Aviv. He has participated in several group shows in Israel, Europe, and North America, including shows at the Tel Aviv University Gallery, Artist's House in Jerusalem, Maltz Museum in the US, W139 Gallery in Amsterdam, and Kunstlerhaus FRISE in Hamburg. Since 2010 Larom has been serving as lecturer and faculty member at Bezalel.
|