חפשו אותנו בפייסבוקחפשו אותנו באינסטגרם דף הבית | פעילויות ואירועים | אגף חינוך ומורשת | מידע לביקור | אודות | About the museum
 
חדשות המוזיאון
     
תערוכות מוצגות

חוה מחותן, נעמה עמר-הדני, עמרי קרן, אַחֲרֵי נוֹף: בעקבות חוה מחותן

אוצרת: סמדר קרן

התערוכה אַחֲרֵי נוֹף: בעקבות חוה מחותן  היא פרי דיאלוג מתמשך של האומנים נעמה עמר-הדני (נ. 1983) ועמרי קרן (נ. 1983) עם יצירתה של הפסלת חוה מחותן (1925-2021), מהיוצרות הייחודיות בנוף האומנות הישראלי. מחותן, ילידת פילדלפיה, פנסילבניה, עלתה ארצה בשנת 1946, היתה ממקימי קיבוץ חצור וב-1950 השתקעה בבאר שבע – בה פעלה במשך 35 שנים. עיקר עבודתה הייתה בפיסול, אך היא פעלה במגוון מדיות והייתה מחלוצות המיצב והפיסול הסביבתי בארץ. עמר-הדני וקרן מתבוננים בעבודותיה מנקודת מבט עכשווית ובאמצעות עיסוק במושג הנוף, כדיון קונקרטי ועקרוני.

התערוכה מציגה מהלך פיסולי של האומנים עם שני גופי עבודה של מחותן שבהם הנוף הפך לדימוי מרכזי – נופים (1972-1978) ולאקוואנה (1979-1982). עבודותיהם של עמר-הדני וקרן, שנוצרו ממרחק של כחמישים שנה, מתכתבות עם מהלכים מינימליסטיים ומופשטים ביצירתה, אך הן מרחיבות את המהלך שאותו החלה, שראה בתיאור הנוף אפשרות לשיקוף מצבים אנושיים; הן מתיכות (הלכה למעשה) את הטבעי עם המלאכותי ומציעות מבט על יחסי אדם וסביבה באופן שהקיום האנושי בו הוא רק מרכיב מתוך מכלול רחב. בעבודותיה של עמר-הדני תופעות ואלמנטים בטבע כמו גם מוצרי צריכה פועלים ככוחות משובשים לייצור דימויים ואובייקטים. קרן בוחן בעבודותיו את האפשרות של שינוי ביחסי הכוח בין אדם לסביבה באמצעות אלמנטים מתחום העיצוב.

פעילותה האמנותית של מחותן, שנפרשה על פני שבעה עשורים וכללה הישגים פורצי דרך, התאפיינה ביחס מורכב לקשרים שבין מרכז לפריפריה. העובדה שרכשה את השכלתה האמנותית בארה״ב ובהמשך קבעה את מושבה בנגב ואחר כך בגליל, אפשרה לה לפתח יצירה מקורית בנוף המקומי, אך בו בזמן בודדה אותה ממרכז השיח האמנותי בארץ והיא לא זכתה להיכנס לקאנון האמנות הישראלית. התצוגה הנוכחית היא תערוכתה המוזיאלית המקיפה הראשונה בישראל.

פתיחה: 21.12.24 נעילה: שבת, 24.5.25

 

 

אברהם חי, קלאוס אוטו הונדט, ישראל צפריר, שלוש עדשות על חוה מחותן

אוצרות: ד"ר איילת כרמי, סמדר קרן

התערוכה שלוש עדשות על חוה מחותן, המוצגת לצד התערוכה אחרי נוף: בעקבות חוה מחותן, מתמקדת בדיאלוג שנוצר בין עבודותיה של מחותן לבין תצלומיהן, כפי שנלקחו בידי שלושה צלמים: קלאוס אוטו הונדט (1944–), אברהם חי (1944–), וישראל צפריר (1952–2019). הונדט הוא צלם גרמני שצילם בין השאר את פסלי הסדרה נופים של מחותן בסוף שנות השבעים, באזור באר שבע ומרכז הנגב. אברהם חי הוא צלם אומנות וארכאולוגיה פעיל ומוערך, שצילם בשנות השמונים כמה מן העבודות הסביבתיות של מחותן בהר סדום ובמצפה רמון. ישראל צפריר, שהיה מראשוני צלמי האומנות הישראלים, צילם תקריבים של פסליה מהסדרות מנחות, אותות ונופים. התערוכה מציגה תצלומים נבחרים של כל אחד מהם, ומבקשת להפנות את המבט אל השיחה המתקיימת בין הפסלת לצלם, בין הפַּסל לתצלום ובין הפיסול לצילום. היא מאירה את הגישות השונות של מחותן ושלושת הצלמים לנוף הישראלי, תרה אחר נקודת המפגש – הדיאלוג שנוצר בין אבן, אור וצל ומציעה תובנות חדשות על עבודתה של האומנית.

פתיחה: 21.12.24 נעילה: שבת, 24.5.25

 

 

התערוכות בתמיכת: מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, קואליציית קו תרבות, קרן קיימת לישראל (קק"ל), קרן אאוטסט לאמנות עכשווית, קרן בשביל האמנות.

סיורים מודרכים בתערוכות יתקיימו מדי יום חמישי בשעה 11:00.

 

 
 
 
     
12

 

 

 

 

 

     
תערוכות מוצגות
תערוכות בעבר
מאמרים
 

עיצוב ובניית האתר
Studio-ViTi
שעות פתיחה: ב׳-ד׳ 15:00-10:00, ה׳ 17:00-10:00
ו׳ ושבת 14:00-10:00
בימי א׳ המוזיאון סגור
לתיאום ביקור במועד אחר: 04-6757737

uriandrami.museum@gmail.com
משרד התרבות והספורט