עודד הירש, המקהלה
פתיחה: 1.4.23; נעילה: 29.7.23
אוצרת: סמדר קרן
התערוכה המקהלה היא מופע מוזיקלי עכשווי של מקהלה קיבוצית זמנית בעלת רפרטואר של שיר אחד. כל אחד מחברי המקהלה הוא למעשה מבַצע יחיד המופיע במנותק מהקבוצה והם מצטרפים זה לזה לראשונה למופע משותף רק באירוע התערוכה. המופע הוא ביצוע רב-משתתפים לשירו של אלכסנדר פן "על גבעות שיח' אברק", הבנוי כמיצב וידיאו רב-ערוצי: 52 דיוקנאות של אנשי זמר מקיבוצי עמק הירדן מוקרנים לאורך קירות חלל התצוגה כרצף קלוז-אפים המקיפים את המבקר מכל צדדיו. חברי 'המקהלה' שרים את שירו של פן במלוא גרון – אולם קולם אינו נשמע. את שירתם המתוזמרת ניתן לשמוע רק במנותק מהדימוי הוויזואלי. כך, הקהל בתערוכה מתוודע לכל אחד ממרכיבי המופע בנפרד ולעולם לא כיחידה הרמונית – כמקהלה.
שירו של פן נכתב לזכרו של ידידו אלכסנדר זייד, שנרצח על ידי קאסם אל-טבאש בשיח' אברק בימי המרד הערבי. השיר, שהולחן על ידי מרדכי זעירא, מהווה אבן דרך ברפרטואר של המקהלות הקיבוציות. מיצב המקהלה של הירש מעמיד במרכזו נכס תרבותי-מוזיקלי זה, אשר שימש לאורך עשרות שנים מעין המנון אידיאולוגי המשקף את מחויבות הקהילה לרעיון ההתיישבות ובניין הארץ. קריאה נוספת במילות השיר אוצרת בתוכה רמז לוויכוח אידיאולוגי נוקב בין מקַדשי מיתוס הגבורה וגאולת האדמה לבין אלו הסבורים כי יש להתייחס גם למורשתם של תושבי הארץ הערבים.
עודד הירש (נ' 1976, קיבוץ אפיקים, חי ועובד בחיפה) הוא אמן רב-תחומי. הקו המנחה בעבודותיו לאורך השנים הוא שיתוף פעולה קהילתי במעשה האמנות. הוא יוצר מצבים בהם נקראים חברי קבוצה לעמול ביחד על מנת להשיג מטרה משותפת כגוף אורגני, כשהמטרה בדרך כלל אינה יצרנית, אלא תולדה של עצם ההתמסרות הקבוצתית. תוך כדי תהליך ההפקה והמאמץ הקולקטיבי נולדות שאלות באשר ליחסים בין הכלל לפרט, בדגש על המרקם הייחודי של הקיבוץ. הירש הוא בוגר המחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו, חיפה, ובעל תואר שני באמנות ממכון פראט בברוקלין. הוא משמש כראש המכון לאמנות במכללה האקדמית לחינוך אורנים. עבודותיו משלבות קולנוע ואלמנטים של פרפורמנס, והן הוצגו בארץ ובעולם.
|